Kvinnemagasinet FemelleVåre bloggereBlogge hos oss?Ukens konkurranseFå nyhetsskriv

Arkiv for kategorien 'Mat'

Jeg har hatt en kjempe koselig og travel helg hjemme i Larvik. På fredagen var jeg med ei venninne på en lokal Café i Larvik som heter Hungry Heart. Jeg smakte på en helt fantastisk frisk og god limonade av tørkede blomster, lime og mynte. Skal dere innom Larvik anbefaler jeg denne limonaden på det sterkeste.

limonade

Nå skal jeg pakke ut og få ryddet litt her hjemme før jeg tar tidlig kvelden. I morgen er det tilbake til jobb og hverdagen.

På søndag dro vi til mathallen for å spise asiatisk tapas til lunsj. Henriette, venninnen min som var på besøk hos meg, hadde vært der tidligere og sa at maten der var veldig god. Vi bestilte vårrull med kylling og scampi, grillet spareribs med honninglaze og gratinerte kamskjell. Oh my, det kamskjellet er det beste jeg noen sinne har smakt! Jeg får vann i munnen bare av å tenke på det og gleder meg til neste gang jeg skal spise på Atelier. Vårrullene og spareribsen var også veldig gode, men ingenting slår de kamskjellene.

Atelier atelier 2 atelier 3 atelier 4

I helgen har jeg besøk av ei venninne hjemmefra. I går kveld dro vi ut for å spise. Vi hadde booket bord på Delicatessen tapasbar på Aker brygge og var så heldige å få bord ute i det fine været. Maten der var virkelig fantastisk god og vi satt i flere timer å bare skravlet, spiste og koset oss. Vi bestilte klassiske tapasretter som grillet asparges, chilimarinert scampi, serranoskinke, omelett med spekeskinke og poteter, stekt chorizo og brød med aioli. Nam!
delicatessen
Været er også fantastisk fint i dag, så vi skal snart ut for å nyte den norske sommeren. God søndag!

Oppskriften på disse fantastiske karamellene med havsalt fant jeg på Marias Salt og Søtt i fjor. De er perfekte å lage for å gi bort i julegaver til en som har «alt».
Dette trenger du:
3 ss lys sirup
Saltflak
Slik gjør du:
Ha bakepapir med olje på i en liten brødform. Ha vanlig sukker i en kasserolle sammen med 2 ss kaldt vann. Ha kasserollen på en plate med middels varme til sukkeret har løst seg opp. La det så koke opp og la det stå til sukkeret har fått en mørk rødbrun farge (cirka fem til ti minutter). Ta kjelen av platen og rør inn brunt sukker, smør, fløte og sirup. Sett så kasserollen tilbake på platen og koke opp. Blandingen skal koke til den når 120 grader. Om du ikke har sukkertermometer tar du iskaldt vann i et glass og drypper litt karamell i glasset. Tøm ut vannet og ta ut karamellen. Om du klarer å forme karamellen til en kule er den ferdig, hvis ikke lar du den koke videre. Når karamellen er ferdig heller du den over i brødformen og drysser over så mye saltflak du måtte ønske. Sett karamellen i kjøleskapet til den nesten er helt kald og skjær den i porsjonsbiter. Pakk bitene inn i mellomleggspapir.

God søndag!

Vi kom vel hjem til Norge i natt. I dag har jeg sovet ut, vært med A og trent med mamma.
Jeg tenkte å fortelle dere om Minanas, restauranten vi spiste på siste kvelden i Puerto Rico. Vi hadde blitt anbefalt denne restauranten på forhånd og forventingene var ganske høye. Maten var vidunderlig. Jeg spiste laks med granateple saus, poteter og sopp, til dessert spiste jeg jordbær flambé. Lokalet var nydelig, mystisk og trolsk. Stemningen og servicen var fabelaktig. Med andre ord stod det til forventningene. Vi var heldige som fikk bord uten å booke på forhånd, de som kom etter oss måtte snu i døren. Jeg anbefaler alle som skal til Puerto Rico og er ute etter god mat og atmosfære å booke bord til denne restauranten.

Sommer i Larvik er helt fantastisk! Som nevnt i går var jeg på Pakkhuset og spiste med mamma, mormor og morfar. Pakkhuset er en sommeråpen restaurant som ligger på havnen, etter min mening har de den beste maten i Larvik. De serverer sjømat, grillmat og italiensk pizza. Når jeg er der bestiller jeg enten pizzaen som heter Parma eller reker. I går var første gang jeg spiste der i år og pizzaen skuffet ikke. I tillegg har de nettopp åpnet en isbar hvor de serverer den beste hjemmelagde italienske iskremen jeg noensinne har smakt, imponente

14. juni 2014

I går spiste vi middag på The New York Grill som ligger 52. etasje på hotellet Park Hyatt Tokyo. Maten var helt fantastisk, stemningen var fabelaktig , servicen var feilfri og utsikten var uvirkelig. Vi booket bord cirka to uker før vi reiste til Tokyo på nettsiden deres. Resturanten ble helt full utover kvelden, så vær tidlig ute slik som oss. Jeg spiste New York Grill Appetiser Plate som bestod av flere små retter, indrefilet av storfe med asparges, chips og peppersaus, og til dessert spiste jeg mangopudding. Indrefileten er den beste jeg har smakt noensinne. Så mør og saftig. Jeg anbefaler alle som er glad i fantastisk mat, stemning, service og en nydelig utsikt å spise her om dere er i Tokyo, men vær obs på at det koster like mye som det smaker.